قرارداد عدم افشای اطلاعات NDA + فایل Word نمونه قرارداد DOCX

قرارداد عدم افشای اطلاعات NDA + فایل Word نمونه قرارداد DOCX

قرارداد عدم افشا اطلاعات یا قرارداد منع افشای اطلاعات یا پیمان نامه عدم افشا به انگلیسی Non-Disclosure Agreement به اختصار NDA (با تلفظ فارسی ان دی ای) یا قرارداد محرمانگی و منع افشای اسرار تجاری نوعی از قرارداد بین دو شخص حقیقی یا حقوقی به منظور توافق در حفظ محرمانگی داده‌ها، اطلاعات و دانش مرتبط با حوزه کاری است که حین انجام کار یکی از طرفین یا هردو مایل، ملزم و یا ناچار به اشتراک گذاری آن در جهت پیشبرد اهداف کاری هستند.
توافق نامه عدم افشای (NDA) یک قرارداد قابل اجراء قانونی است که محرمانه بودن بین دو طرف برقرار می شود – صاحب اطلاعات محافظت شده و گیرنده آن اطلاعات. با امضای NDA ، شرکت کنندگان موافقت می کنند از اطلاعات محرمانه ای که طرف مقابل با آنها به اشتراک گذاشت ، محافظت کنند. علاوه بر عدم تقسیم یا انتشار اطلاعات بدون رضایت ، گیرنده همچنین موافقت می کند که از اطلاعات به هر روشی که توسط مالک مجاز نیست کپی ، اصلاح یا استفاده کند.

یک فرم امضا شده NDA می تواند به شما کمک کند از مشکلات زیادی به عنوان یک صاحب مشاغل جلوگیری کنید. بدون توافق محرمانه در دسترس است ، اسرار تجاری و اطلاعات حساس شما می تواند به طور عمومی فاش شود یا در غیر این صورت توسط کارمندان ، فروشندگان ، مشتری ها یا هر کس دیگری که آنها را با آنها به اشتراک می گذارید استفاده شود. یک توافق نامه عدم افشاگری به گیرندگان اطلاعات اختصاصی شما اجازه می دهد تا بدانند که شما از محرمانه بودن انتظار دارید و به شما این امکان را می دهد که در صورت نقض قرارداد اقدامات قانونی انجام دهید.

انواع قرارداد عدم افشا

قرارداد عدم افشای اطلاعات اغلب از دو حالت خارج نیست. یا این قرارداد دو طرفه است به این معنا که الزامات محرمانگی آن متوجه هر دو طرف است. یا اینکه یک طرفه است و در آن تاکید بر روی حفظ محرمانگی اطلاعات یک طرف توسط طرف مقابل است.

نکته
پیش از امضای قرارداد منع افشای اطلاعات به یک جانبه بودن یا دو جانبه بودن این نوع قرارداد توجه ویژه داشته باشید.

قرارداد NDA دو طرفه

در قرارداد منع افشا NDA داده‌ها، اطلاعات و دانشی که بر سار عدم افشای آن به توافق رسیده‌اند به طور مشخص ذکر می‌شود. مثلا ممکن است دو شرکت یا دو شخص اطلاعات تجاری مرتبط با حوزه کسب کار خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و قراردادی امضا کنند که به موجب آن هر یک از طرفین ملزم به حفظ محرمانگی اطلاعات طرف دیگر باشد. به این نوع از قرارداد NDA قرارداد عدم افشای متقابل یا پیمان منع افشای دو جانبه هم گفته می‌شود.

قرارداد NDA یک طرفه

همچنین ممکن است حین استخدام یا انجام یک پروژه کاری میان کارفرما و شخص یا پیمانکار قرارداد منع افشای اطلاعات به منظور حفظ محرمانگی اسرار کسب و کار یا داده‌ها و اطلاعات و دانش کاری که در اختیار شخص یا پیمانکار قرار می‌گیرد یا حتی توسط خود او ایجاد و تولید می‌شود، به امضا برسد. به این نوع قرارداد، پیمان منع افشای غیر متقابل یا پیمان NDA یک جانبه هم گفته می‌شود.
مقایسه قرارداد عدم افشا با توافق نامه محرمانگی و قرارداد عدم رقابت
نامهای توافق نامه عدم افشای اطلاعات و موافقتنامه محرمانه بودن اغلب برای توصیف یک قرارداد حقوقی که از اطلاعات محرمانه محافظت می کند ، به صورت متقابل استفاده می شوند. در حالی که معمولاً NDA به عنوان یک مستقل مستقل مورد استفاده قرار می گیرد ، ممکن است بخشی از فرم قانونی دیگری مانند توافق نامه پیمانکار مستقل یا یک قرارداد استخدامی را نیز با یک بند غیر افشای یا محرمانه روبرو کنید. اگر شما و طرف مقابل قبلاً سندی را امضا کرده اید که حاوی بند عدم افشای اطلاعات است ، ممکن است صحبت با یک وکیل برای اطمینان از تضمین بهترین منافع شما مفید باشد. اگر اینگونه نباشد ، ممکن است بخواهید با استفاده از الگوی رایگان NDA ما قرارداد جداگانه و مفصل تری برقرار کنید.

مشابه قرارداد NDA ، یک موافقتنامه غیرقانونی محرمانه را برقرار می کند ، اما بطور ویژه برای منع گیرنده از مشتری های خود یا درگیر شدن با یک تجارت رقابتی منع می شود. فرم غیرقابل رقابت معمولاً توسط کارمندان ، فروشندگان ، شرکا یا طرفهای دیگر امضا می شود که می توانند برای رقابت شما ارزشمند باشند. قوانین ایالتی در مورد اجرای فرم های NDA اعمال می شود و غیرقابل رقابت است ، بنابراین مهم است که با یک وکیل صحبت کنید تا قوانین محلی را که برای توافق شما اعمال می شود ، درک کنید.

نام‌های دیگر قرارداد منع افشای اطلاعات

نامهای دیگر توافق نامه عدم افشای اطلاعات عبارتند از: NDA ، فرم عدم افشای اطلاعات ، توافق نامه محرمانه بودن ، بیانیه محرمانه بودن ، توافق نامه افشای محرمانه (CDA) ، توافق نامه اطلاعات اختصاصی (PIA) یا توافق نامه رازداری.
قرارداد منع افشا در بسیاری از کاربردها با همین نام خوانده می‌شود. در عین حال بسته به حوزه کاری ممکن است عناوین دیگری برای اشاره به قرارداد NDA مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال این قرارداد با عناوین دیگری مثل توافق محرمانگی Confidentiality Agreement یا به اختصار CA و یا توافق افشای اطلاعات محرمانه Confidential Disclosure Agreement یا به اختصار CDA خوانده می‌شود. همچنین در بعضی از حوزه‌ها از این قرارداد با نام توافق نامه اطلاعات مالکانه Proprietary Information Agreement یا به اختصار PIA و یا توافق نامه رازداری Secrecy Agreement یا به اختصار SA هم نام برده می‌شود.

آیا من به توافق نامه عدم افشاگری نیاز دارم؟

این که آیا شما یک تجارت تجاری جدید را در نظر دارید یا قبلاً یکی از آنها را وارد کرده اید ، ایجاد یک توافق نامه عدم افشاگری اغلب هوشمندانه است. کارمندان ، شرکای تجاری و فروشندگان غالباً از اطلاعات حساس محافظت می شوند که باید در برابر افشاگری به خارج از جهان محافظت شود. بدون قرارداد محرمانه بودن محرمانه ، اطلاعات و اسرار تجاری شما بدون رضایت شما می توانند به دانش عمومی تبدیل شوند.

در کل شما برای تمامی قرارداد هایی که تنظیم می‌کنین به همچین توافقی نیاز دارید و بهتر است که ارزشش را دست کم نگیرید.

 


در اینجا چند سناریوی متداول وجود دارد که باید آنها را با استفاده از الگوی قابل توافق نامه عدم افشاگری ما در نظر بگیرید:

تنظیم قرارداد nda

برای تنظیم قرارداد nda نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست. کافیست یک قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند یا با هر شخص دیگری که به دنبال امضای توافق نامه عدم افشا اطلاعات با او هستید در قالب یک قرارداد عادی بین طرفین تنظیم و به صورت همزمان به امضا برسد.

نکته
دقت کنید که نسخ قرارداد را به صورت همزمان به امضا برسانید و از یکسان بودن هر دو نسخه آگاهی کامل داشته باشید. به این منظور بهترین راه پرینت گرفتن نسخه های قرارداد به صورت همزمان در حضور طرفین است. نسخی که از پیش آماده شده را امضا نکنید یا در صورت الزام حتما به صورت کلمه به کلمه جهت یکسان بودن تطبیق دهید.

در تنظیم قرارداد رازدای یا عدم افشا اطلاعات باید مواد کلیدی را در نظر بگیرید. گنجاندن مواد زیر در یک قرارداد عدم افشا اطلاعات توصیه می‌شود:

  • مشخصات طرفین
  • موضوع قرارداد
  • زمان شروع و خاتمه
  • شرایط و تعهدات طرفین
  • دارای طبقه بندی بودن
  • حدود مالکیت اطلاعات
  • اعتبار حقوق و محدودیت ها
  •  جبران خسارت

از چه کسی باید بخواهید NDA را امضا کند؟

اگر قصد دارید اطلاعات محرمانه را با شخص یا شرکت دیگری به اشتراک بگذارید ، به طور معمول ایده خوبی است که از آنها بخواهید توافق نامه عدم افشاگری را امضا کنند. در اینجا چند نمونه از طرفهای دیگر آورده شده است که ممکن است نیاز به امضای فرم عدم افشای اطلاعات داشته باشند.

هشدار
در صورت انعقاد قرارداد همکاری با کارمندان، مراجعین و مشتریان و ارائه دهندگان خدمات، حتما امضای یک قرارداد حفظ محرمانگی اطلاعات و منع افشا NDA را در نظر بگیرید.

کارمندان

در بسیاری از شرکت ها ، این امر به امری عادی تبدیل شده است که فرم توافق نامه محرمانه بودن کارمندان را به عنوان بخشی از کارنامه های کاری خود امضا کنید. این توافق نامه می تواند با استفاده از بند عدم افشای قرارداد کار یا توافق نامه ای در NDA انجام شود.

مراجعین و مشتریان

اگر در حال گشت زنی یا ارائه خدمات به مشتری هستید ، ممکن است آنها به نرخ ها و تخفیف های منتشر نشده دسترسی پیدا کنند ، همچنین می توانند درک خوبی از ابزارها و فرآیندهای اختصاصی که برای ارائه خدمات خود استفاده می کنید ، داشته باشند. با درخواست از مشتریان بالقوه و موجود می توانید در مراحل اولیه تعامل خود از تجارت خود محافظت کنید.

ارایه دهندگان خدمات

بسته به نوع خدمات یا کالاهای ارائه شده ، فروشندگان شما می توانند به اطلاعات حساس تجاری که می خواهید خصوصی نگه دارید ، دسترسی داشته باشند. اگر هیچ بند محرمانه ای در قرارداد خدمات شما وجود ندارد ، ممکن است بخواهید NDA را درخواست کنید.

خدمات به مشتری ، آنها ممکن است به نرخ ها و تخفیف های منتشر نشده دسترسی داشته باشند ، و همچنین می توانند درک خوبی از ابزارها و فرآیندهای اختصاصی شما برای ارائه خدمات خود داشته باشند. با درخواست از مشتریان بالقوه و موجود می توانید در مراحل اولیه تعامل خود از تجارت خود محافظت کنید.

nda مخفف چیست؟

عبارت nda مخفف Non Disclosure Agreement یا همان توافق نامه منع افشا است. منظور از منع افشا، عدم افشای اطلاعات محرمانه تجاری طرف یا طرفین در این پیمان نامه یا قرارداد است. به عبارات مخفف به این صورت در زبان انگلیسی سرواژه Acronym گفته میشه. پس میشه گفت NDA سرواژه عبارت Non-Disclosure agreement هست.

 

منبع:https://pmpr.ir/nda/




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : mm
تاریخ : جمعه 6 تير 1399
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: