چگونه با انتخاب لامپ مناسب تاریکی ها را زیبا و روشن تر ببینیم؟

چگونه با انتخاب لامپ مناسب تاریکی ها را زیبا و روشن تر ببینیم؟

 

 

 

 

انسانی که در دنیای گذشته برای روشنایی باید آتش را کشف می کرد، شمع را اختراع می کرد و نهایت استفاده از نور خورشید را در روز کرده و شب و خاموشی آن را برای آرامش و استراحت خود انتخاب می کرد. حال با اختراع لامپ و روشنایی توسط ادیسون و پیشرفت روزافزون آن، شب های آرام جای خود را به شب های پویا و زیبایی ستارگان جای خود را به رقص نور لامپ های متنوع داده است. حتما تجربه کرده اید که نمای بسیاری از ساختمان ها و دیگر سازه ها و یا حتی ویترین مغازه ها در شب جذاب تر هستند. این جذابیت مدیون استفاده از انواع لامپ و روشنایی در نورپردازی آن ها می باشد. لذا بحث نورپردازی نکته ای لازم برای زیباسازی شهر و نمای داخلی و خارجی ساختمان های شما  می باشد. پس بیایید با هم به اطلاعات خود در این زمینه بیفزاییم.

 

لامپ های رشته ای

هرچند که از ابتدای اختراع لامپ و روشنایی انواع مختلفی از آن توسط افراد مختلف ساخته شد اما هر کدام به دلایلی قابل استفاده نبوده و از رده خارج شدند و در نهایت لامپ های رشته ای بهبود یافته شده به تولید انبوه رسیدند. چنان انبوه که همه ی شما در زمان حال نیز این لامپ ها را می شناسید و از آن ها استفاده می کنید. با وجود اندازه های مختلف در زبان محاوره به لامپ 100 وات معروف هستند. اگر شما اهل مناطق گرمسیری باشید حتما تجربه کرده اید که با روشن شدن این لامپ ها گرمای زیادی در فضاهای بسته ایجاد می شود که تحمل استفاده از روشنایی آن ها را از عهده خارج می کند. لذا باید درصدد جایگزینی مناسب برای آن ها باشیم.

 

لامپ هالوژن

هالوژن ها عناصر گروه 17 جدول تناوبی هستند. لامپ هالوژن ، همان طور که از نامش مشخص است، لامپی رشته ای است که در ساخت آن از عناصر ید و برم و گازهای فشرده و خنثی استفاده شده است. انواع لامپ های هالوژن:

  1. لامپ های هالوژن
  2. LED لامپ های هالوژن SMD
  3. لامپ های هالوژن COB

این لامپ ها کاربرد زیادی در سقف ساختمان ها برای نورپردازی و زیبایی دارند.

چنان که این تغییر در ساختار، باعث افزایش طول عمر لامپ شده و از آن برای زیبایی بصری در نماهای خارجی و داخلی سازه ها و ایجاد جذابیت در ویترین های خانگی و تجاری استفاده می کنند اما همچنان گرمای زیادی تولید می کنند. پس اگر شما در آب و هوای گرم زندگی می کنید یا به طور کلی از گرما گریزانید، از این لامپ ها نمی توانید برای روشنایی استفاده کنید و تنها برای شما جنبه ی تزیینی خواهند داشت.

لامپ مهتابی

این لامپ ها سال های زیادی است که مورد استفاده ی شما قرار میگیرند. مدل های جدیدی از این لامپ های مهتابی نیز تولید شده اند که از نظر ظاهری زیبایی بهتر و هم چنین کارامدتر هستند. شما نیز در اطراف خود در تمام اتاق ها و تمام ساختمان ها به صورت دیوار کوب، این مهتابی ها را دیده اید. اما حس متفاوتی نسبت به آن ها دارید. گرمای لامپ های رشته ای را ندارند و معمولا از رنگ سفیدشان استفاده می شود.

لامپ ال ای دی

LED مخفف عبارت Light Emitting Diode به معنای دیود ساطع کننده ی نور است. ساز و کار لامپ ال ای دی بدین صورت است که با گذر جریان الکتریکی از دیود آن مقداری از انرژی به صورت نور ساطع می شود. با مرور خاطرات خود به خاطر خواهید آورد که ویژگی های این لامپ ها چیست؟ بله، همین طور است. طول عمر بیشتر، کیفیت بیشتر و مصرف کمتر. همین امر موجب اشتیاق همگانی در جامعه برای خرید این لامپ ها شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

خب با همراهی تا این قسمت مشکل تولید گرما و مصرف زیاد برق را تا حدودی حل کردیم. اما شاید شما علاوه بر لامپ و روشنایی به زیبایی و نوستالژیک بودن محیط پیرامون خود نیز اهمیت ویژه ای بدهید.

لامپ های ادیسونی:

لامپ ادیسونی ، لامپی است با ظاهر لامپ های رشته ای اما با سازوکار شبیه لامپ ال ای دی. لذا این لامپ ها با حفظ نور زرد و حالت نوستالژیک در نتیجه حفظ زیبایی و جذابیت از مصرف انرژی کمتری برخوردارند. پس هم در مصرف برق صرفه جویی می کنند و هم برای جامعه مقرون به صرفه خواهند بود. لامپ های ادیسونی نیز در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارند تا شما بتوانید با توجه به نیاز خود از بین آن ها انتخابی مناسب داشته باشید.

انواع لامپ در مقام مقایسه:

  • لامپ های رشته ای قدیمی ترین نوع لامپ هستند و بیشترین مصرف انرژی را دارند. همچنین بیشترین میزان اتلاف انرژی به صورت گرما را دارا می باشند. سهم این لامپ ها در نورپردازی و زیبایی بصری بسیار کم است.
  • لامپ هالوژن با داشتن بازدهی و طول عمر قابل قبول، سهم زیادی در نورپردازی ها و زیباسازی نمای داخلی و خارجی ساختمان ها دارد. اما به دلیل ایجاد گرمای زیاد در ساخت حباب آن ها باید ایمنی بیشتری را رعایت کنند.
  • لامپ مهتابی  دارای قدمت نسبتا طولانی بوده و در اندازه ها و رنگ ها و مدل های مختلف وجود دارد. اینلامپ ها نیز با بازدهی بیشتر نسبت به لامپ رشته ای و تغییر و پیشرفت در ساخت و بیشتر شدن بازدهی کاربرد زیادی در فضاهای داخلی دارند. اما جنبه ی نورپردازی ندارند. داشتن ماده ی سمی جیوه نیز از معایب آن هاست.
  • لامپ ال ای دی دارای بازدهی زیاد، طول عمر بالا ومصرف پایین هستند. اندازه ها و اشکال مختلفی دارند و کاربر می تواند از میان آن ها انتخاب مناسبی داشته باشد. تنها هزینه ی اولیه ی نسبتا زیاد از معایب آن ها است.
  • لامپ ادیسونی دارای بازدهی و طول عمر مناسبی هست. دارای ظاهری زیبا و انواع واندازه های متنوع هستند و سهم بسزایی در نورپردازی و زیباسازی فضاهای داخلی دارند.

با مطالعه ی این بخش می توان دریافت، همانگونه که دسته بندی لامپ و روشنایی ها بسیار متنوع است و هرکدام دارای اندازه ها و اشکال مختلف هستند که آن ها را از یکدیگر متمایز می کند، انتخاب مناسب از میان آن ها مستلزم داشتن آگاهی و دانش کافی درباره ی آن هاست. شما می توانید با مراجعه به سایت amirlight.ir انتخاب مناسبی داشته باشید.

 

منبع : https://b2n.ir/a33219




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : mm
تاریخ : چهار شنبه 14 ارديبهشت 1401
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: