منظور از آزمایش مولکولی کرونا چیست؟

منظور از آزمایش مولکولی کرونا چیست؟

 

اواخر سال 98 بود که با شنیدن خبر شیوع بیماری عجیبی به نام کرونا در کشور چین توجه افراد مختلف به این بیماری ویروسی جلب شد. شناخت بیشتر مردم از ویروس در حد ویروس‌هایی مثل آنفولانزا بود و درصد بسیاری از مردم هنوز علت سرماخوردگی را سردی هوا میدانستند ! اما بروز کرونا، واژه‌های جدیدی در زبان افراد ایجاد کرد. ویروس، مقاومت ویروسی، باقی ماندن ویروس در سطوح، تست ویروس، تست مولکولی کرونا و حتی بحث در مورد تفاوت تست آنتی بادی و تست مولکولی مباحث جدیدی بود که بین مردم شایع شد. حتی کار بالاتر از اینها رفته و امروزه در بحث‌های عمومی و خانوادگی مردم صحبت از جهش مولکولی کرونا ویروس و دستکاری ژنوم ویروسی میزنند.

یکی از سوالاتی که امروزه ابهام زیادی در مورد آن وجود دارد تفاوت انواع تست‌های ویروسی و میزان اطمینان به تست‌های مولکولی و تست سرولوژی ویروس کرونا است.

بد نیست ابتدا روند ورود ویروس کرونا به بدن را بررسی کنیم:

ویروس با ورود به بدن در ناحیه حلق و سیستم تنفسی مستقر شده و به سلول‌های این ناحیه وارد می‌شود. پس اولین جایی که میتوان رد پایی از ویروس پیدا کرد گلو و بینی فرد مبتلاست.

پس از این مرحله بدن نسبت به ویروس واکنش نشان داده و کم کم میزان آنتی بادی علیه ویروس بالا می‌رود.

در ادامه درگیری ویروس و بدن ادامه یافته و ویروس همزمان با آسیب به بدن میزبان خود، در آنجا تکثیر شده و از طریق ترشحات دستگاه تنفسی به بیرون و سایر افراد منتقل می‌شود.

در تست مولکولی کرونا، نمونه ویروسی توسط سوآپ داکرون استریل از بینی و گلوی بیمار دریافت شده و سپس توسط RNA ویروس توسط کیت استخراجRNA ویروسی استخراج می‌شود. پس از این مرحله با روش پی سی آر، با استفاده از مستر میکس Realtime PCR چند ژن شاخص ویروس در صورت وجود میلون‌ها بار تکثیر شده و توسط روش ویژه‌ای شناسایی می شود. در این شرایط کوچکترین میزان RNA ویروسی قابل شناسایی است.

اما در تست سرولوژی، ما تاثیر ویروس کرونا را بر سیستم ایمنی بدن و از طریق خون بررسی میکنیم. به علت اینکه تولید پادتن‌ها در خون با کمی تاخیر از زمان ورود ویروس به بدن ایجاد می‌شود با کمی تاخیر این پادتن ردیابی خواهد شد.

تست آنتی بادی نسبت به تست مولکولی حساسیت کمتری داشته و شما قادر به ردیابی مقادیر بسیار کم آنتی بادی را در خون نخواهید داشت. همچنین با تاخیر قابل توجهی از زمان ورود ویروس به بدن تست آنتی بادی مثبت می‌شود و به همین دلیل فرد مبتلا ممکن است تست آنتی بادی منفی داشته باشد.

تست مولکولی حساسیت بسیار بالایی داشته باشد و اگر کیفیت نمونه گیری و کیفیت کیت استخراج RNA بالا باشد فرد مبتلا به خوبی در اوایل ورود ویروس به بدن قابل شناسایی است.

 

 

 




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : mm
تاریخ : چهار شنبه 1 بهمن 1399
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: