مولاژ و ماکت آناتومی

مولاژ و ماکت آناتومی

مولاژ نوعی ماکت است که از آن برای مقاصد آموزشی استفاده می گردد. برخی از آن ها مثل مولاژهای اتاق عمل نسبت به عوامل خارجی از خود واکنش نشان می دهند.

مولاژ به معنی قالب بوده و معمولا از فوم، لاتکس یا لاستیک ساخته می شود. همواره سعی می شود که مولاژها به گونه ای ساخته بشوند که طبیعی به نظر بیایند.

انواع و اقسام مولاژ

مولاژها انواع و اقسام مختلفی را دارند. برخی از آن ها همه ی بدن انسان را نشان می دهند و برخی دیگر تنها بخشی از بدن را نشان می دهند. البته تا به حال مولاژی درست نشده که بتواند همه ی بدن را به صورت کامل نشان بدهد. برخی از انواع و اقسام مولاژها عبارتند از:

·                                 مولاژ جمجمه : از این مولاژ برای تشریح و آموزش اعضا و بخش های مختلف جمجمه به صورت قابل لمس و سه بعدی استفاده می شود.

·                                 مولاژ پا : از این مولاژ برای تشریح و آموزش اعضا و بخش های مختلف پا به صورت قابل لمس و سه بعدی استفاده می شود.

·                                 مولاژ چشم : از این مولاژ برای تشریح و آموزش اعضا و بخش های مختلف چشم به صورت قابل لمس و سه بعدی استفاده می گردد.

·                                 مولاژ مغز : از این مولاژ برای تشریح و آموزش اعضا و بخش های مختلف مغز استفاده می شود.

·                                 مولاژ معده : از مولاژ معده برای تشریح و آموزش بخش های مختلف معده به صورت سه بعدی استفاده می شود.

·                                 مولاژ کلیه : از این مولاژ برای تشریح و آموزش بخش های مختلف کلیه به صورت قابل لمس و سه بعدی استفاده می شود.

·                                 مولاژ گوش : از این مولاژ برای تشریح و آموزش اعضا و بخش های مختلف گوش استفاده می شود.

·                                 مولاژ استخوان بندی : از این مولاژ برای تشریح و آموزش اعضا و بخش های مختلف استخوان بندی به صورت ماکتی قابل لمس و سه بعدی استفاده می شود.

·                                 مولاژ کبد : از این مولاژ برای تشریح و آموزش اعضا و بخش های مختلف کبد به صورت قابل لمس و سه بعدی استفاده می شود.

·                                 مولاژ لگن و …

کاربرد مولاژ

مولاژ ها می توانند به دانشجویان پیراپزشکی و پزشکی اطلاعات خوب و کاملی را راجع به آناتومی بدن بدهد.

اکثر دانشجویان رشته های پرستاری، پزشکی، مامایی، دندانپزشکی و دیگر رشته ها در درس کالبدشناسی از مولاژ کالبدشناسی استفاده می نمایند. به مولاژ کالبدشناسی، مدل آناتومیک نیز گفته می شود.

مولاژ ها در سایزهای مختلفی ساخته می شوند و غالبا مولاژ های کامل یا نیم تنه در اندازه ی واقعی ساخته و مورد استفاده ی افراد قرار می گیرد.

قطعات مولاژ می توانند از هم جدا بشوند و مجدد سر جای خودشان قرار بگیرند. البته برخی مولاژ ها نیز ثابت هستند و نمی توان اجزای آن ها را از هم جدا و تفکیک کرد.

 

 




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : mm
تاریخ : دو شنبه 22 دی 1399
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: